בית / עסקים / עקרון פארטו – כלל ה 80/20 שאתם חייבים לדעת

עקרון פארטו – כלל ה 80/20 שאתם חייבים לדעת

מהו עקרון פארטו או כלל ה 80/20?

כלל ה 80-20 הוא ממש כמו "האמת", הוא יכול לשחרר אתכם לחופשי. תוכלו לעבוד פחות ובאותו זמן להרוויח יותר וליהנות יותר. המחיר שתצטרכו לשלם הוא להתחיל לחשוב כל הזמן לפי כלל ה 80-20.

כולנו נחשפנו בעבר לעקרון פארטו או כלל ה- 80/20. עקרון זה הוא פשוט בעיקרו, והוא אומר ש 20% מהמאמצים מובילים ל- 80% מהתוצאות. חלק מהאנשים גם קוראים לו עקרון "המאמץ המינימאלי". בכל מקרה זה אחד הכלים החזקים ביותר שקיימים וניתן ליישם אותו כמעט בכל תחום בחיים, בין אם זה בעסקים, זוגיות, ספורט, לימודים, תזונה ועוד…

פארטו – 80/20 בכל מקום

חשיבה במונחי 80/20 דורשת תרגול משמעותי ועם הזמן מאפשרת לנו לבודד את הדברים החשובים באמת שקורים לנו ולהתעלם מהיתר הגדול של הדברים הפחות חשובים. ממש כמו שאנחנו מקלפים ארטישוק, הרוב הולך לפח ורק הליבה הופכת לאוכל.

ב-1897 כלכלן איטלקי בשם "וילפרדו פארטו, גילה כי  20% מאוכלוסיית איטליה היא בעלת 80% מהרכוש. כלומר המיעוט שלט על הרוב. (נשמע לכם מוכר?) יותר מאוחר הוא גילה שתופעה זו קיימת גם במדינות אחרות וגם בתקופות זמן שונות. הקש ששבר את גבו של וילפרדו היה כאשר גילה את החוק ממש אצלו בגינה: 20% מתרמילי האפונים היו אחראיים ל80% מיבול התרמילים. איזה קטע 🙂

20-80
עקרון פארטו

מאז שוילפרדו פארטו עלה על הטרנד הזה, הרבה חוקרים החלו לעסוק בעקרון זה, להלן חלק מהממצאים:

  •  20% מהפושעים אחראיים על 80% מהפשעים.
  •  20% מהנהגים אחראיים ל 80% מהתאונות
  •  20% מבני האדם אחראיים ל 80% מהגירושים (גם לי לקח זמן להבין את זה)
  •  20% מהרחובות והכבישים אחראיים ל80% מהתנועה
  •  כ-20% מהלקוחות, מייצרים כ-80% מההכנסות.
  •  80% מהבעיות נמצאות ב-20% מהגורמים.
  •  80% מהכנסות המדינה ממסים מגיעה מ-20% מהאוכלוסייה.
  •  80% מתנועת הגולשים באינטרנט מגיעה ל-20% מהדפים.

בקיצור, אפשר להמשיך את זה עוד ועוד… הבנתם את הרעיון 🙂

רגע רגע, עוד כמה טובים לסיום:

  •  20% מהבגדים בארון שלכם נלבשים 80% מהזמן… עכשיו יש סיבה לכך שאחד הג'ינסים שלכם נראה בלוי במיוחד.
  •  20% משותי הבירה שותים 80% מהבירה 🙂

האמת שהעבודה שלכם רק מתחילה. נסו לראות היכן אתם מעבירים את זמנכם ותזהו מתי ועל ידי מה אתם מגיעים לתוצאות שלכם. האם זה 50/50, 40/60 או אולי 90/10 זה יכול להיות כמובן משני צידי המתרס.

יישום העקרון:
אם 20% ממה שאנחנו עושים מובילים אותנו ל- 80% מהתוצאות, אז אולי 80% ממה שאנחנו עושים מוביל אותנו ל-20% מהתוצאות?

אז מה עושים? מרגיעים את קצב העבודה, עובדים חכם יותר ולא בהכרח קשה יותר. העיקרון הוא להתמקד במספר קטן של מטרות חשובות בהן אנחנו בטוחים שעקרון ה 80/20 יעבוד טוב.

אם תרצו תוכלו לקרוא כיצד ליישם את עקרון פארטו לעומק במאמר "—–"

 

עסקים: אסטרטגיה

עקרון ה 80/20 מצביע על כך שאתם וודאי טועים. במידה ואתם עושים את רוב הכסף שלכם מחלק קטן מסך הפעילות העסקית שלכם, אזי יש להפוך את העסק ב-180 מעלות ולרכז את המאמצים ולנסות להכפיל ולשלש את החלק הזה בלבד.

לרוב אם תבצעו ניתוח מעמיק של העסק שלכם, תגלו שכ- 80% מהשקלים הנכנסים אליכם לקופה מגיעים מ-20% מהלקוחות. ו- 20% מהמוצרים/שירותים שאתם מציעים בדרך כלל יכניסו 80% מההכנסות. עכשיו יש להבין שהאחוזים יכולים להישתנות ל 70/30 או 90/10 אבל החוקיות נשמרת. החלק הקטן משפיע על הגדול ולהיפך.

האם אתם כעסק יודעים מהיכן מגיע רוב המחזור שלכם? או לאן הולך רוב הזמן שלכם? תמיד תהיו יצירתיים בנסיון לפשט את העסק והחיים שלכם ע"י ריכוז המאמצים במעט הפעולות שאתם מאמינים שטומנים בחובם את מירב התוצאות.

אם אתם מזהים שמרבית הפעולות שאתם מבצעים לא מביאות לכם את התוצאות הרצויות, פשוט תחתכו את רובם. כשתווכחו על האמת, אתם לבטח תהיו מופתעים או אפילו המומים.

תפסיקו להיות הגיוניים

כל מה שאי פעם רציתם צריך להיות שלכם! סוג העבודה שרציתם, היחסים שתמיד רציתם, החברים שרציתם, הכסף שיספק את סגנון החיים שרציתם או כל דרישה שהייתה או לא הייתה לכם ורציתם להשיג. אם אנחנו לא מכוונים לכיוון של כל מה שאנו באמת רוצים, אנחנו לא מקבלים את כל מה שאנחנו רוצים. ועל מנת לכוון לכיוון של מה שאתם רוצים, צריך לדעת מה אתם רוצים.

"אני יכול ללמד כל אחד איך להשיג את מה שהוא רוצה בחיים. הבעיה היא שאני לא מוצא אף אחד שיכול לומר לי מה הוא רוצה בחיים." – מארק טוויין

לכן, הכלל הראשון ביישום עקרון ה 80/20 בדרך לחיים המושלמים שרובנו היו רוצים הוא: אנו צריכים לדעת בדיוק מה אנחנו רוצים. תחלמו חלומות גדולים.

מה האידאל שלכם?
  • מה אתם מאוד אוהבים לעשות?
  • באיזה תחום יש לכם כישרון והוא בא לכם בטבעיות?
  • עם מה הייתם מעדיפים להעביר את הזמן שלם?
  • במה הייתם עוסקים במהלך היום?
  • כמה הייתם רוצים להרוויח?
  • איפה הייתם רוצים לגור?

 

80-20 תכתבו את זה

קחו לכם דף ועט ותנו לדיו לזרום על הדף. עשו זאת עכשיו או דבר ראשון מחר מוקדם בבוקר. אם אתם לא אנשי בוקר, למדו כיצד להפוך לאיש בוקר. יש דברים שאסור לדחות, רשימה זו היא אחת מהן.

FacebookTwitterGoogle+WhatsAppShare

תגובות

אולי יעניין אותך גם

כיצד לשפר את תזרים המזומנים בתוך העסק שלך?!

כיצד לשפר את תזרים המזומנים בתוך העסק שלך?! ג'ק וולש אמר: "לעתים קרובות מדי אנחנו ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *