בית / פרודוקטיביות / לחשוב כמו לאונרדו דה וינצ'י ב-7 צעדים

לחשוב כמו לאונרדו דה וינצ'י ב-7 צעדים

לפניכם 7 עקרונות קצרים אשר העניקו ללאונרדו דה וינצ'י את החזון והיצירתיות חסרת הגבולות שלו.

7 עקרונות אלו הם מעין מדריך "עשה זאת בעצמך" שלאונרדו הותיר אחריו. הגדולה של לאונרדו נבעה לא רק מהדברים הנפלאים אשר הוא העניק לעולם, אלא מההשראה שהוא העניק לרבים אחרים. עד כמה רחוק האדם יכול להגיע אם רק ירצה ואם רק ישכיל לנצל את המשאבים של עצמו ושל הסביבה שלו. אין גבול לפוטנציאל האנושי, את זה הוכיח לעולם לאונרדו אשר משמש כמודל לכל אדם אשר שואף לדברים גדולים.

לאונרדו דה וינצ'י לא היה רק אומן (מונה ליזה, הסעודה האחרונה) הוא היה ממציא דגול, מהנדס צבאי, מוזיקאי, מדען ואחד האתלטים החזקים בדורו. 7 עקרונות אלו מעניקים מעין תרשים מסודר אשר יעזור לנו לפתח את היצירתיות שלנו והכישרון הייחודי הטמון בנו.

המאמר מתייחס לרשמים מהספר ש מייקל ג'יי גלב "לחשוב כמו לאונרדו דה וינצ'י" בהוצאת "כתר"

 

1. 100 השאלות

"אנשים גדולים שואלים שאלות גדולות". השאלות שאנו שואלים את עצמינו מעסיקות את המחשבה שלנו במהלך היום. הם משקפות את המטרות בחיים שלנו ומשפיעות אל איכות חיינו.

יש לכם יומן? אם לא, זה הזמן לקנות אחד.

לאונרדו דה וינצ'י הסתובב עם היומן שלו בכל מקום. כן, ממש כמו חלקינו כשהיינו ילדים קטנים מחקרים הוכיחו כי רישום המחשבות, השאלות, החלומות והמטרות שלנו הם אחד הדברים העיקריים ביצירת השינוי לטובה בחיינו.

לפי העיקרון הראשון, דה וינצ'י מציע לנו פרקטיקה מדהימה ליומן החדש שלנו (אני מניח שכבר קניתם אחד)

הפרקטיקה נקראת "מאה השאלות" וזה כנראה אחד דברים הטובים ביותר שאתם יכולים לעשות בשביל עצמכם.

וכך זה עובד:

קחו שעה פנויה אחת. מצאו מקום נוח ושקט בו אף אחד לא יכול להפריע לכם. שבו ותרשמו 100 שאלות של דברים שמעניינים אתכם. רשמו כל דבר שיש לו משמעות בעינכם. לדוגמא: "למה הים בצבע כחול?" או "כיצד אני יכול לחיות חיים בריאים יותר" או "במה אני מוכשר יותר מאחרים?" או"מה אני אוהב לעשות ויש לי תשוקה לגביו?".  תשאלו כל מה שעולה לכם לראש, רוב הסיכויים שב-20 השאלות הראשונות התהליך יזרום לכם ואחרי זה יהיה קצת יותר קשה. אל תוותרו לעצמכם ותגמרו את כל המאה במכה אחת.

לאחר מכן, תעברו על הרשימה ותנסו לזהות תבניות מסוימות. האם רוב השאלות שלכם הם על עסקים? יחסים? צמיחה ופיתוח אישי? כסף? רוחניות או משמעות החיים?

לאחר שעשיתם את זה, בחרו את עשרת השאלות שהם המשמעותיות ביותר עבורכם. לאחר מכן, תדרגו אותם  מ1 עד 10. היופי בזה, הוא שבסיום התהליך, כבר יהיה לכם מושג אמיתי למה שחשוב לכם באמת בחיים. נסו למצוא את השאלה שעבורכם יכולה לציין את המטרה הגדולה בחיים, משהו כמו "איך אני יכול לעשות את מה שאני באמת אוהב ולקבל על כך כסף" או "מה הם החיים הטובים? ואיך אני יכול לחיות אותם?"

אל תבזבזו זמן יקר, שבו ותעשו את זה. זו אולי השעה החשובה ביותר שתוכלו להשקיע.

"מי שחושב מעט טועה הרבה." לאונרדו דה וינצ'י.

 

2. נהלו יומן

לאונרדו דה ויצ'י נשא את היומן שלו עמו בכל עת, בכדי לרשום רעיונות, רשמים תצפיות שערך. אוסף היומנים והמחברות שלו הגיע לשבע אלף דפים במספר.

הוכח מחקרית כי אנשים שהקפידו לנהל יומן שבועי בו הם הוכירו תודה על דברים שקרו להם במהלך השבוע, זכו לבריאות טובה יותר, היו אופטימיים יותר, עסקו יותר בפעילות ספורטיבית באופן קבוע והגדירו עצמם כשמחים מבדרך כלל.

טיפ ליישום: קחו לכם 20 דקות ורשמו על גבי דף את הציפיות שלכם מהחיים בשנה, חמש או עשר שנים מהיום. דמיינו עתיד בו כל מה שרציתם שיקרה, באמת קרה לכם. נתתם את כל כולכם, באמת השתדלתם ועבדתם קשה לשם כך ולבסוף השגתם את המטרות שלכם. רשמו הכל על גבי הדף, זה יגרום לשרירים האופטימיים שלכם לעבוד. אפילו אם תחשבו על העתיד הוורוד ביותר שאתם מאחלים לעצמכם, זה לא יבוא לכם בצורה הטבעית ביותר, אבל עם מעט תרגול תוכלו באמת ליהנות מהיתרונות הטמונים בתרגול הזה. דברים נהדרים יכולים לקרות כתוצאה מכתיבה ביומן.

 

לאונרדו דה וינצ'י
תרשמו במחברת (אפשר גם בנייד או בלפטופ)

 

3. נצלו את מאגר המידע העצום של התת מודע

מומחים לנוירולוגיה מעריכים כי התת מודע שלנו גדול מ"המודע" ביחס אסטרונומי של אחד לעשרה מיליון. התת מודע הוא המקור לפוטנציאל היצירתי שלנו. במילים אחרות ופחות עדינות, החלק הפנימי שלכם הרבה יותר חכם מהחיצוני. תסתכלו על זה כאל קרחון הצף על המים. מה שאנו רואים הינו רק אחוז קטן מהקרחון האמיתי, רוב רובו ועוצמתו האמיתית נמצאים מתחת לפני המים. תשאלו את אנשי הטיטאניק:)

האנשים החכמים ביותר, מתייעצים תדיר עם החלק החכם יותר, גם אתם יכולים.

אז איך המוחות הכי גדולים עושים זאת?

לפי כל המחקים, רוב הרעיונות הטובים שלנו "באים אלינו" בעיקר כאשר אנו נמצאים מחוץ למסגרת העבודה. אם אתם רוצים לצלול עמוק יותר אל התת-מודע, עליכם לקחת זמן לעצמכם בו תוכלו להתבודד לנוח ולהירגע, תשאלו את אייזיק ניוטון.

זהו הכרח אמיתי לכל אחד בימינו "להיעלם" לשעה אחת ביום, בה אתם לא יודעים מה קורה בחדשות, שעה שבה אנו לא יודעים מה קורה לחברים שלנו בפייסבוק או האינסטגרם. שעה בה אתם לא חייבים לאף אחד שום דבר ואף אחד לא חייב לכם. שעה בה אתם מה שאתם.

 

למען האמת זו לא חייבת להיות שעה שלמה, גם רבע שעה תספיק. הסוד הוא לשבור את הדפוס הקבוע שלכם. אם אתם נמצאים במשרד רוב היום, תצאו לחיק הטבע (לצאת לרחוב הומה אדם לא יעזור). המחקרים מצביעים על שינוי השגרה, כלומר עם העבודה שלכם היא פיזית אז על מנת לשבור את הדפוס אתם צריכים לעסוק בפעילות רגועה וההפך. לאחר סיום יום במשרד, פעילות ספורטיבית תעזור לכם להירגע.

 

4. השתמשו במפת חשיבה

הרעיון במפה חשיבתית הוא שהמוח שלנו לא בנוי בצורה לינארית ואם אנו רוצים לתת לו ביטוי בצורה טבעית יותר אנו חייבים לתת לרעיונות שלנו לזרום על הדף בדיוק כמו שהם זורמים בתוך המוח שלנו, בצורה טבעית.

למפות חשיבה שימושים רבים בעסקים, יזמות, קריאייטיב, למידה, סיעור מוחות וכו'. התהליך מתחיל בדרך כלל בסיעור מוחות, ארגון המידע, ורעיונות לביצוע. בסיעור מוחות, לדוגמה, רעיונות מוכנסים למרכז המפה (מהמרכז החוצה בצורה מעגלית), ללא סידור ותעדוף בשלב הראשון, בקצב העלתם וללא סידור משתמע הנובע מסדר מסוים. ובסוף ניתן לסדר את הרעיונות לפי נושאים וחשיבות.

ניתן להשתמש במפת החשיבה לקביעת מטרות, תכנון היום ופתרון יצירתי של בעיות. המפה החשיבתית יכולה בעצם לעזור לכם בכל תחום – בבית, בעבודה, בחיי הזוגיות ואפילו עם הילדים. החלק החשוב של העבודה עם המפה היצירתית הוא שעם הזמן והתרגול אתם הופכים את החשיבה שלכם למאוזנת הרבה יותר, ממש כמו ליאונרדו דה וינצ'י.

מפת חשיבה
המוח שלנו עובד בצורה אופקית

 

5. חשיבה חיובית

גם ללאונרדו דה וינצ'י היו ספקות לגבי עצמו לפעמים. אבל הוא לעולם לא וויתר. האומץ ויכולת ההתמדה של לאונרדו במצבי לחץ הם ללא ספק מעוררי הערצה. הוא השתמש לעתים בדיבור עצמי וחיובי על מנת להמשיך בעבודתו. משפטים לדוגמא שהוא כתב ביומניו היו: " מכשולים לא יכופפו אותי." "אני אמשיך בכל זאת." "הניסיון יתגבר על כל מכשול"… תנסו למצוא כאלו המתאימות לכם

 

6. למדו לצייר

עבור לאונרדו דה וינצ'י, הציור היה הרבה יותר מהציור עצמו, דרך הציור לאונרדו למד להבין את אומנות היצירה.

עבורכם, למידת אומנות הציור יכולה להיות דרך מעולה לפתח את היצירתיות והיכולת ליצור. אני לא אומר בהכרח להפוך את זה להרגל קבוע, אבל בהחלט ניתן לקחת כמה שיעורים ממורים פרטיים לשם השיפור, תתפלאו עד כמה מהר אפשר להשתפר בכך.

 

 

7. מטרות ותהליכים

תחשבו לרגע על מטרה חשובה שהצלחתם להשיג. תתארו את התהליך אותו עברתם בכדי להשיג את המטרה. האם לאחר ההצלחה והשגת המטרה הייתה לכם תחושת סיפוק? האם מבחינתכם המטרה קידשה את האמצעים? מייקל גלב מתאר בספרו, כי בכדי לחיות חיים מוצלחים ומלאי משמעות יש להיצמד ל3 עקרונות:

  1. על האדם להגדיש את עצמו ב 100% להשגת המטרות שהגדיר לעצמו בצורה מדויקת ככל האפשר.
  2. להבין כי תהליך החיים מיום ליום ובכל יום כשלעצמו בצורה מלאה ומלאת איכות חיים הוא חשוב מאין כמוהו.
  3. סעיף 1+2 🙂

לצייר כמו לאונרדו דה וינצ'י

 

הפרופסור הישראלי המפורסם מאוניברסיטת הרווארד, טל בן שחר, הוא מומחה עולמי באושר ופסיכולוגיה חיובית. הוא מציין כי כל אותם האנשים שעוסקים ב"מירוץ העכברים" המודרני, משלים את עצמם בעובדה כי רק כאשר הם ישיגו את היעד אליו הם מכוונים בעתיד הרחוק יביא עליהם את האושר המיוחל. אותם אנשים אינם מבינים את חשיבות "הדרך" והמסע. זוכרים מה אמר מיגל סרוואנטס "הדרך חשובה מהיעד" והוא כנראה צדק. האנשים אשר עוסקים באופן תמידי במירוץ העכברים הופכים במהרה לעבדים של העתיד.

בכדי להפוך למאושרים באמת, עלינו ללמוד ליהנות גם מהדרך וגם מהיעד שכה חשוב לנו. הדרך לפיסגת האוורסט מהנה לא פחות.

אני מאחל לכולנו ליהנות גם מהדרך וגם מהמסע בחיינו בעולם הנפלא הזה שאנו חיים בו.

 

 

FacebookTwitterGoogle+WhatsAppShare

תגובות

אולי יעניין אותך גם

שפת גוף

13 טעויות שפת גוף שכולנו עושים

לגוף שלנו שפה משלו ו"המילים" שלו הן לא תמיד נחמדות. שפת הגוף שלך הפכה קרוב ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *